VolkswagenBUS geschiedenis pagina - 4 -
Lucht kookt niet. Na zeven productie jaren is de Volkswagen Transporter op diverse punten verbeterd. Maar uiterlijk is hij niets of nauwelijks veranderd. Een journalist schrijft na een proefrit: " Wie niet beter weet zou kunnen denken dat de Transporter in al die jaren niet veranderd is. Dat is niet zo. Wat wel klopt, dat het uiterlijk van de Transporter niet of nauwelijks gewijzigd is ten opzichte van het eerste model."Met deze terechte vaststelling legt de journalist de juiste filosofie van Volkswagen bloot. En die luidt: Geen snelle modelwisselingen, maar het gestaag verder ontwikkelen van het bestaande succesvolle model. De populaire Transporter heeft nog steeds de befaamde, luchtgekoelde motor achterin zitten. Want Volkswagen wil voorlopig niets weten van een watergekoelde motor. Of zoals Volkswagen ooit op en ansichtkaart van de Transporter liet zetten: Lucht bevriest niet, lucht kookt niet. |
![]()
|
Eindelijk is het genoeg.
Pas eind jaren ´50 produceert de fabriek in Hannover genoeg
Transporters om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Per jaar
verlaten rond de 100.000 exemplaren de fabriek. De
volkswagen-dealers zijn dolblij dat de leveringsbeperkingen
voorbij zijn. En bovendien neemt ook het aantal Transporter
varianten toe. Er is nu ook een Transporter met dubbele cabine en
open laadbak verkrijgbaar, evenals een koelwagen. Westfalia bouwt
zijn eerste echte camper. De richtaanwijzers tot nu toe niet meer
dan beweegbare stokjes, verdwijnen. Uitgerust met heuse
knipperlichten rijdt de Transporter de jaren ´60 binnen.
![]() |
Specificaties van de eerste Transporter. Motor: 4
cilinders/1.1 liter/luchtgekoeld |
Sterker, veiliger en comfortabeler.
In 1960
stellen de ingenieurs van Volkswagen een nieuwe Transporter voor.
Hoewel het nieuwe model op alle fronten zeer geslaagd is, blaast
de directie het project af. het prototype is te duur. En
bovendien lopen de verkopen van het eerste model nog steeds als
een trein.
Pas zeven jaar later dient de opvolger zich aan: De Transporter
T2.
Tot 1967 concentreert Volkswagen zich op de technische verbeteringen. De motoren van de T1 Transporter worden krachtiger, het laadvermogen neemt toe doordat het chassis, de assen en de ophanging sterk verbeterd worden. Zeventien jaar lang blijft de T1 in productie. In totaal worden er in vier landen @ Duitsland, Brazilië, Australia en Zuid-Afrika @ ruim 1,8 miljoen Transporters van het type T1 gemaakt.
De onbetwiste
primeur van 1967.
De langverwachte nieuwe Transporter wordt in augustus
1967 aan pers en publiek gepresenteerd. Het model doet de oude
Transporter plotseling erg ouderwerts lijken. De rechte, door een
verticale spijl in tweeën gedeelde voorruit is vervangen door
een fraaie ronde ruit uit een stuk. En de nieuwe Transporter is
ook veel groter, robuuster en veiliger dan zijn voorganger. Het
lijkt een slecht moment voor de introductie van een kompleet
nieuwe bestelwagen, want de Duitse economie bevindt zich in een
diepte punt. Maar al vier jaar later wordt de productie van
3.000.000 ste Transporter gevierd. Overigens betekent de komst
van een nieuwe versie niet het einde van de oude Transporter.
Want in de Mexicaanse stad Puebla wordt de productie van de oude
T1 enige tijd later voorgezet.
|
||
Het chassis krijgt aan de voorzijde gevorkte stalen balken, die onder het chassis doorlopen en de bestuurder beschermen in het geval van een frontale botsing. En bovendien is de nieuwe Transporter voorzien van een gepatenteerd systeem voor de stuurinrichting. Dat systeem zorgt dat de stuurkolom bij een botsing naar voren klapt, en voorkomt een pijnlijk aanvaring tussen de bestuurder en stuurkolom. |
De
luchtgekoelde motor blijft..... maar hoe lang nog ?
Op basis van de motor
uit de volkswagen 411E, een personenauto, ontwikkelt Volkswagen
een nieuwe luchtgekoelde motor voor de Transporter. Het is
wederom de zogenaamde boxermotor met horizontaal tegen over
elkaar liggende cilinders. Omdat de nieuwe boxermotor zo compact
is en achterin veel minder ruimte inneemt, krijgt hij bij
Volkswagen al gauw de bijnaam "Flachmotor" oftewel
plattemotor. De laadruimte wordt bovendien verder verstevigd door
toepassingen van dikker staal en extra steunbalken. De nieuwe
boxermotor heeft een nadeel. Het vermogen is wel opnieuw
toegenomen, maar de levensduur neemt af. Hij is al gemiddeld al
na 44.000 Km aan vervanging toe. Langzamerhand dringt bij
Volkswagen het besef door dat de luchtgekoelde, achterin
geplaatste motor een achterhaald concept is. Het einde van de
luchtgekoelde motor lijkt in zicht. Voorzichtig beginnen de
Transporter constructeurs van een motor met waterkoeling te
dromen. Maar voorlopig gaat die droom niet in vervulling. Binnen
het Volkswagen concern is men wel overigens wel druk bezig met de
overstap naar waterkoeling, want in 1972 verschijnt de Audi 80
met een watergekoelde motor.
![]() |
![]() T1 1949~1967 T2 1967~1979 T3 1979~1983. |
De derde generatie.
In de jaren ´73 en ´74 gaat het
eventjes niet zo voorspoedig met Volkswagen. Door de oliecrisis
en de stagnerende economie moeten duizenden arbeidsplaatsen
geschrapt worden. De export naar de VS, tot dusver een van de
belangrijkste pijlers van het bedrijf, loopt sterk terug door de
waarde daling van de dollar. En dan, in 1975, is er plotseling
een nieuwe Volkswagen bedrijfswagen. Maar verassend genoeg is het
geen Transporter. De nieuweling heet LT en heeft nota bene een
watergekoelde motor voorin. Volkswagen heeft nu twee typen
bedrijfswagens. De transporter, inmiddels wel uitgerust met een
veilige kreukelzone, blijft voorlopig nog gebaseerd op
luchtkoeling en een boxermotor achterin. Dat geldt ook voor de
Transporter van de derde generatie (de T3) die in 1979 van de
band rolt. Volkswagen verklaart het nieuwe ontwerp als volgt:
" We hebben alle bestaande modellen onderzocht, ook die van
de concurrenten. We hebben gelet op rijeigenschappen, kosten,
ruimtebenutting, imago en comfort. en we zijn tot de conclusie
gekomen dat ons dertig jaar oude ontwerp met een achterin
liggende motor en achterwiel aandrijving verhoudingsgewijs de
beste constructie is."
Dat is misschien wel waar, maar inderdaad alleen als je uitgaat
van het totale concept van vroeger. Want dat waterkoeling en
voorwielaandrijving de toekomst hebben, weet Volkswagen ook maar
al te goed...
1982: Het einde van de
luchtgekoelde motor.
In 1981 krijgt de geheel nieuwe Transporter een
watergekoelde dieselmotor, later volgen ook de benzine motoren.
In 1990 verschijnt een geheel nieuw type de T4. De Volkswagenbus
geschiedenis gaat door, maar de geschiedenis van watergekoelde
Volkswagens, valt buiten het bestek van deze webpagina´s
...............
* Bron vermelding: Het verhaal van het beroemste busje ter wereld. Boekwerkje uitgedeeld aan alle deelnemers van de busmeeting 50 jaar Volkswagenbus op zondag 27 april 1997 bij de Volkswagen importeur Pon te Neunen. |
3-08-1997 Ronald Schouw.
![]() |
Pagina - 4 - | . |