VolkswagenBUS geschiedenis pagina - 3 -

Een vliegende start.

Op 8 maart 1950 is het dan zover. In Wolfsburg start de serieproductie van de eerste Transporter (de T1). Hoewel, serie is een beetje groot woord. Die dag worden er maar liefst twee complete Transporters bebouwd. Eentje blijft als testexemplaar op de fabriek, en de andere wordt nog dezelfde dag afgeleverd bij een Volkswagen dealer in Keulen. Toch wordt 1950 een zeer succesvol jaar.

Al in april ligt de productie op tien Transporters per dag, en in de zomer verlaten dagelijks zestig exemplaren de fabriek. In het eerste jaar worden er in totaal 8.059 Transporters gebouwd, voor die tijd een gering aantal. En voor het jaar daarop zijn al ruim 10.000 bestellingen binnen. De Transporter maakt letterlijk en figuurlijk en droomstart. Overigens worden niet alleen gesloten bestelwagens geproduceerd. Ruim 30% van de productie bestaat al uit Transporter varianten. Want inmiddels is de Transporter ook al verkrijgbaar met open laadbak en als personenbusje, en tevens is er een combi-uitvoering met uitneembare bankjes.


8 maart 1959: Productiechef Otto Höhne (rechts) draagt de eerste in Hannover gebouwde Transporter officieel over aan Volkswagen-dealer Dorst uit Hildesheim.

Alleen in verkrijgbaar in blauw.


De volautomatische spuitinstallatie
in Hannover.
In eerste instantie komen de gesloten transporters nogal kaal de fabriek uit. Het afwerken en inrichten van de laadruimte en het plaatsen van een achterruit wordt overgelaten aan de Volkswagen dealers. Bovendien is hij alleen verkrijgbaar in het blauw. Maar dat is helemaal niet zo erg, want zeker in die tijd hebben de mensen wel wat anders aan hun hoofd: er moet gewerkt worden. De Volkswagen Transporter is zuinig betrouwbaar en kan tot 760 kilo vracht aan. Dat is het enige wat telt. Wie toch een kleurtje wil, kan de Transporter ongelakt bestellen en hem door de dealer laten spuiten.

Werkpaard en vrijetijd auto.

De Transporter is al gauw in tal van uitvoeringen te krijgen. Op de internationale autosalon van 1951, in Frankfurt, presenteert Volkswagen bijvoorbeeld de Samba. Het is een super-de-luxe bus, die plaats biedt aan zeven passagiers. de samba heeft ruiten rondom, en er zitten zelfs gebogen ruitjes in de ronde hoeken aan de achterkant van de dakrand. van binnen is de in twee kleuren uitgevoerde Samba fraai bekleed, en heeft een groot schuifdak. Het bedrijf Westfalia maakt van de Transporter zelfs de eerste Volkswagen-kampeerauto. Dat wil zegen: Westfalia maakt van de bedrijfsauto een woonauto voor het weekend of de vakantie. De voorzieningen zoals een klaptafel en een kookgelegenheid, kunnen in de auto worden geplaatst en ook er eenvoudig uitgehaald worden. Door de week blijft de Transporter dus een gewone bedrijfswagen, want de luxe van een echte camper kunnen zich nog maar weinig permitteren. Halverwege de jaren ´50 gaan er heel wat mensen in hun kampeerwagen naar het buitenland. En er worden nog veel meer bijzondere Transporters gebouwd, zoals brandweerwagen en ziekenauto´s.


De Samba in volle glorie.

Nummer 1 sinds 1951.
De Volkswagen Transporter is eigenlijk direct een bestseller. Er rijden eind 1951 al meer dan 20.000 Transporters rond. Met een bescheiden vaartje, dat wel. De maximumsnelheid van de Transporter, die uitgerust is met een Kever-motor, bedraagt op dat moment ongeveer 90 Km/U. Het marktaandeel van de Transporter is 30%, en daarmee laat hij alle concurrenten ver achter zich. De Volkswagen is nummer 1, en dat is sinds dien nooit meer veranderd.

Verhuizing naar Hannover.
De fabriek in Wolfsburg draait op volle toeren. Maar er dreigt een capaciteits te kort, want de vraag naar Transporters blijft explosief stijgen. En ook de vraag uit het buitenland groeit enorm. In 1955 worden er maar liefst 50.000 Transporters geëxporteerd naar landen over de gehele wereld. Bovendien neemt in Wolfsburg de productie van de Kever toe.
Volkswagen moet de productiecapaciteit dus razendsnel uitbreiden. In een jaar tijd wordt in Hannover een nieuwe fabriek uit de grond gestampt, waar uitsluitend Transporters worden gebouwd. In het eerste jaar produceert de nieuwe fabriek bijna 50.000 exemplaren.

Het succes kent geen grenzen.
Eind jaren ´50 breekt de Transporter ook internationaal door. De export naar de USA stijgt met 160% tot bijna 20.000 stuks per jaar. Bovendien opent Volkswagen in het Braziliaanse Sao Paulo een assemblagefabriek voor de Transporter. in Melbourne Australië wordt een dochteronderneming Volkswagen Australasia opgericht, waar in de jaren ´60 de productie van de Transporter op gang komt. Wat in de jaren ´50 overigens ook opgang komt, is de reclame voor de Volkswagen Transporter. Er worden filmpjes en dia’s gemaakt voor vertoning in de bioscopen, die wekelijks door massa’s mensen bezocht worden. En er wordt zelfs gratis reclame gemaakt voor de Transporter. Zoals in de film "Der nackte Morgen" waarin de actrice Hildegard Knef naakt te zien is en in die tijd voor grote opschudding zorgde. Maar bij Volkswagen hebben ze weinig problemen met de film. de Transporter komt maar liefst 18 keer in beeld.

 

links.gif Vorige pagina Pagina - 3 - Volgende pagina rechts.gif