VolkswagenBUS geschiedenis pagina - 1 -

50yearsvw.gif

Het verhaal van het beroemdste busje ter wereld *

50yearsvw.gif

Hoe een ondernemende nederlander de Transporter uitvond

We schrijven 1947. De zakenman Ben Pon reist van Amersfoort naar het Duitse plaatsje Minden. Daar heeft hij een afspraak met de Britse autoriteiten die, zo vlak na de oorlog, het gezag voeren over de Volkswagen-fabriek. Pon wil graag met ze praten, want hij geloofd onvoorwaarlijk in de kwaliteiten van Volkswagen. Hij is vastbesloten om in Nederland importeur van Volkswagen te worden. Zijn bezoek heeft onverwachte en verstrekende gevolgen.

De schets van Ben Pon op 23 april 1947.

Op woensdag 23 april 1947 zit Ben Pon met de Britten om de tafel. Samen met hen bespreekt Pon zijn ideeën over de import van Volkswagens in Nederland. Maar die dag doet hij nog iets: Hij haalt zijn notitieboekje tevoorschijn. Met potlood maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen.Eigenlijk is het niet meer dan een doos op wielen, met voorin een cabine en achterin de motor. Hoe zijn gespreks partners reageren vermeldt de geschiedenis niet. Maar één ding staat vast. Het is voor die tijd een revolutionair idee, dat even geniaal als eenvoudig is, veel laadruimte op een klein oppervlak. Volgens Pon moet het voertuig leeg 750 kilo wegen en bovendien 750 kilo vracht kunnen vervoeren. Pon blijkt zijn ontwerp te hebben gebaseerd op de zogenaamde Plattenwagen. Een primitief aandoend voertuig, dat leek op een gemotoriseerde bakfiets, dat de Volkswagen-ingenieurs hadden ontworpen voor intern gebruik op het terrein van de Volkswagen-fabriek. Evenals de plattenwagen zou door Ben Pon bedachte voertuig gebouwd moeten worden op het chassis van een Kever.




De Plattenwagen

De weg van de minste weerstand.

Voor het prototype van de Volkswagen Transporter, die in de eerste instantie "Typ 29" wordt genoemd, ontwikkelende Volkswagen constructeurs twee cabines. Deze cabines ( A en B ) zijn rechthoekig van vorm en hebben geen rondingen. Een schaalmodel wordt van beide cabines getest in de windtunnel van de technische hogeschool in Braunschweig. De resultaten zijn teleurstellend. Maar dan komt de hogeschool met een eigen voorstel: een rondgevormde cabine ( C ), die in de aërodynamisch opzicht een enorme sprong vooruit is. Het is deze cabine die uiteindelijk wordt gebruikt voor het definitieve prototype.

Een blauwdruk voor de toekomst.

Een van de eerste ontwerpschetsen van de Transporter (zij- en bovenaanzicht). hier nog met rechthoekige cabine.

Eerst wordt het lumineuze idee van Pon in de koelkast gezet. Maar niet voor lang. Een jaar later ( Ben Pon en zijn broer Wijnand zijn inmiddels de eerste officiële Volkswagen-importeurs ter wereld geworden) komt er een bericht van volkswagen.
Heinrich Nordhoff, de nieuwe baas van Volkswagen, en de technisch directeur Alfred Haesner hebben besloten om het idee van Ben Pon verder uit te werken. Ze geven het groene licht voor de ontwikkeling van Typ 29. En zo wordt Ben Pon de uitvinder van de Volkswagen Transporter.
Zijn eenvoudige ontwerp voor een transportbusje is de blauwdruk voor de toekomst. Tot aan 1990 zullen de hem met potlood neergezette lijnen duidelijk herkenbaar blijven in de vorm van de succesvolle Volkswagen Transporter.

Volle kracht vooruit.

Vanaf november 1948 zet Volkswagen vaart achter de ontwikkeling van de Typ 29 transportwagen. Er wordt druk getekend, gelast en geschroefd. Ruim een jaar later zijn de twee cabines klaar, die overigens niet veel van elkaar verschillen. De cabines zijn hoekig van vorm en bestaan uit enkele stukken aan elkaar gelast blik die geen enkele ronding hebben. Dat het cabine ontwerp zo rechttoe rechtaan is, heeft productietechinische redenen. Het is voor de constructeurs gewoon veel makkelijker om met een hoekige vormen te werken. Het eerste schaalmodel van de Typ 29 wordt met beide cabines getest in een windtunnel van de technische hogeschool in Braunschweig. De resultaten zijn niet daverend. De luchtweerstand van Typ 29 is veel te hoog, en er treden allerlei ongewenste aërodynamische effecten op. Maar de hogeschool in Braunschweig komt meteen met een derde voorstel, een fraaie rondgevormde cabine die vloeiend overgaat in het vrachtgedeelte. Het gevolg is dat de luchtweerstand met zo’n 40 % afneemt. Deze cabine wordt na enkele kleine aanpassingen uiteindelijk gebruikt voor het definitieve prototype op ware grootte.

 

  Pagina - 1 - Volgende pagina